LCW iş başvurusuBAŞBAKAN Tayyip Erdoğan’ın emek sömürüsüne dikkat çekip, özellikle tekstil sektöründe kadın emeğinin sömürüldüğünü söylemesi, sektörde yankı buldu. Sektörün önde gelen temsilcileri Başbakan’ın sözlerini eleştirirken, Avrupa Tekstil Hazır Giyim Federasyonu (EURATEX) Yönetim Kurulu Üyesi ve TOBB Hazır Giyim Konfeksiyon Sektör Konseyi Başkanı ve TGSD eski Başkanı Umut Oran, kayıtdışının Türkiye’nin temel problemi olduğunu belirterek, kadın istihdamı sağlayan tekstil sektörüne teşekkür edilmesi gerektiğini söyledi.
İş barışına tehdit
“Türkiye’de ne kadar emek sömürüsü varsa tekstilde de o kadar vardır” diyen Umut Oran sözlerini şöyle sürdürdü: “Özellikle ihracatçı firmalar çalışanların koşullarıyla ilgili dünyadaki standartları yerine getirmek zorundadır. Bu sektör Anadolu’da yüzde 90 kadın çalıştırıyor. Son 20 aylık süreçte fabrikaların bacaları emekçi-girişimci dayanışmasıyla tütebildi. Bu fedakarca yapılan bir dayanışma. Fabrikalar kapanmasın diye
maaşını geç almayı, hatta maaşının düşürülmesini talep eden emekçiler oldu. Bu söylem, bu dayanışma ortamını bozar. Çok provokatif, barışı tehdit eden bu söylem çok yanlış.”
Sendikalı kalmadı
Umut Oran, emeğin korunması için sendikanın şart olduğunu belirterek şunları söyledi: “Bu kadar emek sömürüsü diye kıyamet koparıyorlar ama bakın 1980’de nüfus 42 milyon; sendikalı sayısı 2.5 milyon. 2010’a geliyoruz nüfus 72 milyon; sendikalı sadece 650 bin kişi. Neredeyse sendikalı çalışan kalmadı, numunelik bir rakam bu. Emek sömürüsü derken onu bunu bırakın bu sayıya bakın. Kayıtdışı 1980’lerde yüzde 30, 2010’da yüzde 50’lerde. Emek sömürüsüyse sendikal örgütlenmenin önünü açmak ve kayıtdışıyla mücadele etmek hükümet işidir. Bunları kimin çözmesini bekliyorlar?”
Ne kriz ne işsizlik
Mayıs 2008-Aralık 2009 tarihlerinde tekstil ve hazır giyimde şirket sayısının 49 bin 222’den 41 bine, istihdamın 863 binden 689 bine düştüğünü, 2009 yılında ihracatta yüzde 15 gerileme yaşandığını hatırlatan Oran, ‘sanal işsizlik’ söylemini de eleştirdi. Ekonominin, milli gelirin, sanayide kapasite kullanımının küçüldüğünü vurgulayan Oran şöyle konuştu: “Ekonomi küçülüyor. Bunun sonunda işsizlik olması gayet doğal. Kayıtlı bakınca yüzde 14, kayıtdışını da katınca yüzde 25 işsizlik var. Küresel kriz çıkalı 20 ay oldu. Teğet açıklamaları yapıldı. Başbakan, ‘krizde işini kaybedenler işini bilmiyor’ dedi. Başbakan ne krizi, ne işsizliği dikkate almadı, ciddiye almadı, gündemine almadı. Başbakanlık tenkit ve tehdit makamı değildir. Çözüm olarak ortaya koyduğu her sivil toplum örgütü üyesi kadar istihdam yaratsın önerisi tırajikomiktir.”
Tekstilde kadının durumu Türkiye’dekinden daha iyi
TEKSTİL sektörünün önemli yatırımcılarından olan TOBB Kadın Kurul Başkanı ve Türkiye Giyim Sanayicileri Derneği (TGSD) eski Başkanı Aynur Bektaş, “Kadının Türkiye’de durumu vahim. Asıl konuşulması gereken tekstil sektöründeki kadınların değil Türkiye’deki kadınların durumu” dedi. Tekstil için böyle bir imajın çok yanlış olacağına değinen Aynur Bektaş, şunları söyledi: “Kırsal kesimde kadın kayıtdışılığı yüzde 90, kentlerde yüzde 44. Tekstil çalışanlarında kadın oranının yüzde 60 civarında olduğu söyleniyor. Ben yüzde 55 olduğunu düşünüyorum. Kendi tesislerimde de bu rakam böyle. Tekstilde görünen kadın istihdamı ise yüzde 44. Genellemeye baktığınızda kadının durumu tekstilde daha iyi. Sorun tekstilde değil Türkiye’de. Kayıtdışılığı biz de dile getiriyoruz, şikayetçiyiz. Haksız rekabet yaratan bu durum ortadan kaldırılsın. Bu konuda devlet politikaları olmalı. İstihdamın bozuk karnesini bize çıkarmayın.” Kadına esnek çalışma getirilmesini isteyen Bektaş, “Bu derhal yapılmalı. Bunu pek çok sorunu çözülecektir. Kadına pozitif ayrımcılık getirilmeli kayıtdışı çözülmeli. Sistem insanları kayıtdışına itiyor. Çocuğa, yaşlıya, engelliye bakmak kadının asli işi kabul ediliyor. Bu bakımını Avrupa’daki gibi devlet vermeli. Eğer hükümetin, başbakanın bu konuda bir girişimi olursa biz nefer gibi çalışmaya hazırız” dedi.
TGSD: Böylesine ağır bir suçlamayı kabul edemeyiz
TÜRKİYE Giyim Sanayicileri Derneği (TGSD) Başkanı Cem Negrin, ise Başbakan Tayyip Erdoğan’ın tekstil sektörüne ilişkin yaptığı açıklamayı ‘üzücü’ olarak nitelendirdi. Başbakanın “en büyük emek sömürüsünün tekstil sektöründe yaşandığı” yönündeki değerlendirmesinin gerçekleri yansıtmadığını belirten Negrin şunları söyledi: “Yaklaşık 20 milyar dolar ihracat gerçekleştiren yüz binlerce çalışana iş kapısı olan bir sektör bu eleştiriyi hak etmiyor. Türkiye’nin en çok katma değer yaratan, sağladığı istihdam ile sosyal barışın sürmesine son derece olumlu katkılarda bulunan Türk tekstil ve hazır giyim sektörünün eksikleri olabilir. Ancak böylesine ağır bir suçlamayı kabul edemeyiz. Kimsenin kimseyi zorla çalıştırmıyor. Sektörümüz dünyada da önemli bir noktadadır. Daha çok istihdam yaratmak için nelerin yapılması gerektiğini konuşmamız gerekiyor. Bu noktada Başbakan Recep Tayyip Erdoğan’ın getireceği çözüm odaklı yaklaşımlar için omuz omuza çalışmaya hazırız.”
Hey tekstil
Bu ilan isbasvurusu.org sitesinden yayınlanmıştır.

Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Yorumlarınızı ve Düşüncelerinizi bizimle paylaşın.